Column Amar K. Soekhlal – Aflevering 20: Mehdi ké rát

Column Amar_Mehdikerat_11Voor het huwelijk van mijn jongste nichtje Reshmi kreeg ik een nautá ( uitnodiging) van mijn chotá bhai ( jongere broer). Ik moest wel helemaal naar Suriname. Nou ben ik geen fervente nautá bezoeker in Nederland en dat komt voornamelijk door de keiharde muziek. Van begin tot eind om gek van te worden.  Maar een nautá in de familie sla ik niet over, al moet ik er negenduizend kilometer voor reizen.  De nautá was ook voor de mehdi ké rát. Geen idee wat het was. Ik dacht ik laat me verassen.

Wow, het werd een geweldige verassing. Ik kwam aangelopen en de dulhin zat  onder een feeërieke tent. Prachtige decoratie met grote draperieën in alle mogelijke kleuren, zonder dat het bling bling werd. Je waande je op de filmset van de film Devdas, met die prachtige en kleurrijke gordijnen. De mehdi is bedoeld als symbool voor liefde, diepe genegenheid en vriendschap tussen het aanstaande echtpaar. En hoe langer de mehdi op het lichaam van de bruid blijft zitten des te langer zal hun huwelijksgeluk duren. Prachtig symboliek en ik gun het Reshmi en Shivam van harte. Het is voornamelijk een feest van de familie van de bruid. Het lichaam met name de armen, de handen, de benen en de voeten van de bruid worden prachtig versierd met bloemetjes, olifanten en met nog meer fraais. Vervolgens komen de nichtjes van de bruid aan de beurt.

Maar wat een nog grotere verassing was dat ineens ook de dulhá ( de bruidegom) met al zijn neven in gezelschap van een brassband aanwezig was. Hij kondigde zijn aankomst aan met het afschieten van een pagárá ( super knallers). Hij werd – gestoken is een fel rode colbert, een grijze pruik en een gele bril – gedragen op de schouders van zijn neven en de hele stoet kwam dansen en hossend de tent binnen. Hij maakt letterlijk een flitsende entree. De brassband, die overigens volledig bestond uit Afro-Surinamers, speelde het liedje “Le jayjenge le jayenge dilwále dulhinia le jayenhe”. Shivam is een echte dilwále. Het was ook een verassing voor de bruid. Ze wist van niks. Ze was zo blij verrast dat ze naar de dulhá rende. Ze werd vervolgens ook op de schouders gedragen door de neven van de dulhá. Voor mij was er op deze geweldige Great Indian Wedding nog meer hoopgevend fraais te beleven op het gebied van integratie zo u wilt natievorming. Maar ook over de marketing kracht van Bollywood. Niet alleen de brassband bestond uit Afro-Surinamers, maar er was ook een Bollywood dansgroep die nagenoeg volledig bestond uit Afro-Surinamers. De lead zangeres van de band op de huwelijksdag was een Afro-Surinaamse.  Heel veel Afro-Surinamers waren aanwezig als gasten, in een sherwani. Als klap op de vuurpijl was de saibálin (bruidsmeisje)  een Afro-Surinaamse. Ze had haar haar in lange slierten, met kraaltjes en ze was gestoken in een prachtige witte salwár. Een Plaatje.