Krieshna Soekhlal: “Dit moment zal ik nooit vergeten, de docent speelde op een digitale Yamaha Clavinova verschillende nummers van The Beatles.”

san_krieshnasoekhlalTrots op…Krieshna Soekhlal!
Sarnámihuis is trots op… Krieshna Soekhlal! Pianist Krieshna Soekhlal valt op met zijn prachtige muzikale uitvoeringen van Bollywood liederen op de piano. Hij treedt regelmatig op en heeft onder andere al mogen schitteren in theaters in heel Nederland. Recentelijk was hij één van de geselecteerden om een masterclass te volgen bij Wibi Soerjadi. Op 5 juni is hij te bewonderen in de Rijswijkse Schouwburg tijdens Barhanti. Reden genoeg voor het Sarnámihuis om Krieshna Soekhlal 5 vragen te stellen.

1. Wat is je eerste herinnering als het gaat om piano?
Mijn allereerste herinnering als het gaat om piano was de eerste muziekles op de middelbare school. Ik zat toen in de brugklas en tijdens deze eerste muziekles speelde onze docent op een digitale piano, dit was mijn eerste concrete ervaring op muzikaal vlak. Dit moment zal ik nooit vergeten, de docent speelde op een digitale Yamaha Clavinova verschillende nummers van The Beatles.

En daarmee is het allemaal begonnen want daarna was ik tijdens de pauzes vaak terug te vinden in het muzieklokaal en probeerde ik mezelf de basics aan te leren op keyboardgebied. In deze periode deed ik vrij veel aan nevenactiviteiten voor de school en hier ontmoette ik mijn goede vriend en muziek-collega Faries Oemedali: hij zat een paar klassen boven mij en gaf mij erg veel tips en hij introduceerde mij eigenlijk in de wereld van Bollywoodmuziek. Tot dat moment speelde ik eigenlijk alleen maar nummers van Michael Jackson op mijn keyboard!

Medio 2001, halverwege mijn studie Fiscaal Recht, maakte ik de overstap van keyboard naar de (digitale) piano. Het zwaardere klavier gecombineerd met krachtige en gevoelige klanken past beter bij mij . In die periode luisterde ik ook erg veel naar de transcripties van Wibi Soerjadi en raakte daar gefascineerd door. Hier begon eigenlijk ook mijn inspiratie om de mooie Bollywoodnummers te combineren met een klassieke en vollere speelstijl waarbij je dan ook gebruik kan maken van het gehele pianoklavier.
Dit is alweer ruim 12 jaar geleden….jeetje wat vliegt de tijd voorbij! )

2. Wat is je grootste mijlpaal tot nu toe?
Nou eigenlijk zijn het 2 mijlpalen die met elkaar te maken hebben waarbij de tweede mijlpaal feitelijk als ‘startsein’ fungeerde voor wat betreft mijn muzikale carrière.
De eerste mijlpaal is toch het afronden van mijn studie. Hierdoor heb je een vangnet waarop je terug kan vallen en vergroot je je kansen op een goede baan. En eigenlijk vooral door dit laatste punt kon ik een paar jaar geleden mijn droom verwezenlijken (tweede mijlpaal): De aanschaf van een Yamaha vleugelpiano!

Mede dankzij deze tweede mijlpaal, de overstap naar de akoestische vleugel, kon ik meer expressie in mijn spel aanbrengen en begon ik met plaatsen van opnames op Youtube. Dit resulteerde in vrij veel aanvragen voor optredens, samenwerkingen en andere leuke projecten waaronder mijn optredens met saxofonist Sunil Chitaroe (voor onder andere Khusi Entertainment en Stichting Indian Stage).

Maar de meest bijzondere ervaring die hieruit voortvloeide is mijn deelname aan de Masterclass van mijn idool: meesterpianist Wibi Soerjadi. Dit was voor mij erg leerzaam, leuk en bijzonder om mee te mogen maken. Na deze masterclass kreeg ik met de andere studenten zelfs de mogelijkheid om te concerteren op zijn landgoed in Zeist. Dit was een ervaring om nooit te vergeten!

3. Met welke andere Hindostaanse artiest in Nederland zou je wel eens willen samenwerken?
Ik moet eerlijk bekennen dat dit een vrij lastige vraag is om te beantwoorden. Allereerst wil ik aangegeven dat ik in de gelukkige positie verkeer dat veel mensen mij muzikaal op weg hebben geholpen. Excuses dat ik niet een ieder kan opnoemen want mijn lijstje is groot, maar een greep hieruit: Sunil Chitaroe, VJ Moelchand, Asis Bajnath, Faries Oemedali, Setish Bindraban, Shalini Bholasing, Ravinder Singh Bedi, Madhu Lalbahadoersing, Romeo Panday, Aruna Autar, Indroniel Roy en Ron van Vliet (Rock Palace Den Haag). Alhoewel ik met de ene artiest vaker samenwerk dan de andere is mijn waardering voor al deze mensen buitengewoon groot.

Waar ik naar uitkijk zijn optredens met bijvoorbeeld Pravini, Shastri Doelam, Asis Bajnath, Aruna Autar en de mannen van Masalsa (Soeshiel en Aniel). Daarnaast lijkt het me ook leuk om met nieuw (vocaal) talent te mogen samenwerken en daarvoor mag een ieder mij benaderen. Wat dat betreft is het leuk dat zoveel mensen zich hebben aangemeld voor het Sarnami Artist Network!

4. Hoe combineer je familie met je muziek? Welke rol speelt je familie in jouw muziekcarrière?
In het dagelijks leven heb ik een fulltime dienstbetrekking als fiscalist en verzorg ik in de avonduren ook colleges belastingrecht. Daarnaast neemt muziek vrij veel tijd in beslag, vooral bij voorbereidingen van de masterclasses of de grotere shows/optredens. Dit vergt wel wat organisatie en meestal lukt dit prima, maar soms komt het voor dat je niet voor alles evenveel tijd kan vrijmaken. Mijn familieleden en vrienden weten dat gelukkig ook van me, maar omgekeerd weten ze wel ik altijd voor hun klaar sta indien ze me nodig hebben.

5. Wat wil je aan de lezers van Sarnámihuis.nl meegeven?
In deze tijd waarbij wordt bezuinigd op de gehele culturele sector wordt het steeds moeilijker om het Sarnamihuis in stand te houden en ben ik blij dat er sponsoren, vrijwilligers en artiesten zijn die het Sarnamihuis ondersteunen en in stand proberen te houden.
Het Sarnamihuis is een prachtig instituut waarbij men veel van onze geschiedenis te weten kan komen. Helaas zie ik vrij veel mensen (zowel Hindostanen als niet-Hindostanen!) die niet weten of beseffen wat onze voorouders allemaal hebben doorstaan om ons een goede toekomst te bieden. Daarom zou ik deze mensen graag willen oproepen om Barhanti the Movie te zien en ook het Sarnamihuis te bezoeken.

Krieshna Soekhlal is te volgen via zijn website www.krieshna.com.