Ranjan Akloe: Een tijdloze triaspora logo mbt de Hindostaanse Immigratie

Reacties zijn gesloten

Grafisch ontwerper Ranjan Akloe heeft een logo ontworpen voor Hindostaanse Immigratie. In deze bijdrage biedt hij toelichting.

De bedoeling is dat dit logo elk jaar gebruikt zou kunnen worden bij de herdenkingen *zonder aanpassingen* aan het logo. Een *tijdloze* logo dus. Ter vergelijking: Bij de herdenkingen 140 t/m 149 was het onderstaande (14 in zeilbootvorm)gebruikt waarbij elk jaar het creatief is aangepast. Het was steeds een uitdaging dit elk jaar te doen. Nu, bij de 150ste herdenking is er een bijzonder mooi verhalende logo ontworpen door een andere artiest. Dit juich ik van harte toe. Dit zal bij 151 en daarop ook steeds aangepast worden, wat zeker steeds een uitdaging gaat zijn en zo ook meer bekendheid en diepgang teweeg gaat brengen over de Hindostaanse Immigratie.

Het Katlies/Propeller  logo is geschikt duurzaam toe te passen, omdat de herdenkingen altijd zullen plaatsvinden en ontwikkelingen, precies als de vliegtuig propeller, nooit te stoppen zullen zijn. Steeds dynamisch en in vooruitgang.

Voelt u vrij het Katlies/Propeller logo te gebruiken waar nodig en ook zeker  samen met het 150 jarig logo waar Baba en Mai op staat.

Apravási ke Shubh Kaamnaye!

Ranjan Akloe

——–

Toelichting logo 150 jaar  door Ranjan Akloe

Op het eerste gezicht zien we een gekleurde cirkel. De cirkel symboliseert de verbondenheid.

De cirkel is opgebouwd uit 11 schoepen van een draaiende propeller. De propeller  symboliseert vooruitgang. Tevens hebben de schoepen van de propeller dde nationale kleuren van de vlaggen van India, Suriname en Nederland.

De 12e schoep is een houwer. De houwer is de basiswerktuig waarmee de immigranten ontwikkeling hebben gebracht en normen en waarden in stand hebben gehouden. Het bos is letterlijk weggekapt en Suriname vooruit gebracht van Commewijne, Saramacca tot Nickerie. 1873 staat centraal in het midden van de cirkel op de handvat van de houwer. Dit jaartal zullen wij nooit vergeten. De propeller  symboliseert nooit te stoppen ontwikkelingen en tevens de motor van een vliegtuig waarmee velen uit Suriname zijn geïmmigreerd. Momenteel zijn het vliegtuigen die het mogelijk maken om landen, waaronder de drie landen, de triaspora,  persoonlijk te exploiteren en te verbinden.

Noot:

Het zeilschip, de Lalla Rookh, waarmee de eerste contractarbeiders uit India naar Suriname zijn gehaald, zullen wij natuurlijk ook nooit vergeten. De immigratielogo’s van de 140ste tot en met de 149ste  herdenking hebben wel het symbool van een zeilschip gehad. Allemaal ontworpen door Ranjan Akloe voor Suriname ten behoeve van alle organisaties die Hindostaanse Immigratie herdenken. Stg. OHM en Culturele Unie Suriname CUS hebben er ondersteuning aan gegeven.

Het was gepast om voor dit jaar andere artiesten de kans te geven een nieuwe logo voor Suriname te ontwerpen in verband met 150 jaar herdenking Hindostaanse Immigratie. Dat is ook gebeurd. Suriname heeft nu een nieuwe logo waarbij er een vereiste was door de organisaties dat er nu geen schip in het logo moest voorkomen.  Een artiest heeft er een prachtige verhaal voorstellende logo van gemaakt.

Ranjan Akloe, die zijn bijdrage blijft leveren voor de gemeenschap heeft nu dit *tijdloze logo* ontworpen.

Het zou op drukwerken, documenten en  door officiële instanties gebruikt kunnen worden om deze 3 landen nog meer saamhorigheid te geven.

Extra info:

Ik heb het altijd belangrijk gevonden dat een nationale  herdenking een logo heeft,  omdat er tal van  organisaties, stichtingen en ( buurt-) verenigingen zijn die vaak elk hun eigen activiteiten ontplooien. Als elke organisatie, hoe klein of groot ook, en individuen een nationale (herdenkings) logo gebruiken, dan worden de organisaties zichtbaar verbonden door het logo en als één grote organisatie of familie gepresenteerd. Het gebruik van een logo door verschillende organisaties en instanties kan meer eenheid en cohesie onderling brengen, al hebben zij hun eigen programma

OHM en CUS zijn erg blij met het logo van 150 jaar. Ik ben ook heel erg blij dat men gehoor heeft gegeven en een ontwerp hebben ingezonden waarbij een jury het beste heeft gekozen.

Ik ben trots dat er meerdere artiesten zijn die nadenken over de immigratie en zo nu hun visie hebben geëtaleerd. Dit was ook mijn bedoeling. We moeten het stokje overdragen en meer mensen betrekken voor het algemeen  nationaal belang.

Het is dus geslaagd wat ik heb geopperd. Het team van OHM en CUS hebben een waardig job geleverd.

Maar omdat ikzelf niet stil kan zitten, door blijf denken, heb ik een logo gemaakt,  een tijdloze logo, waarbij er geen aanpassingen hoeft te komen in de komende jaren.

Let wel: Het winnende gekozen logo, waarbij Baba en Mai, 150 en andere ornamenten te zien zijn, is het officiële logo ivm de herdenking.

Dat wat ik heb gemaakt hoeft niet bij de jaarherdenking gebruikt te worden, maar op documenten, drukwerk etc. waarbij de immigratieverbondenheid van de 3 landen, van basis(houwer) tot ontwikkeling, vooruitgang ( motor/propeller) te zien. Een tijdloze logo van de ontwikkelingen die de immigratie met zich heeft meegebracht.

Dus voor de duidelijkheid; mijn logo verhaalt nog een visie : *from basic blades, the cutlass,  to engineering blades*, (als ik het een titel mag geven)  mag samen met het gekozen logo (door CUS en OHM) worden gebruikt.

Het logo van Baba en Mai met 150 en een heleboel verhalende icoontjes is het officiële dat door CUS en OHM en andere organisaties zeker gebruikt gaat worden.

Ranjan Akloe