Overzicht discussie

Datum: 2 juni 2015
Auteur: Actiegroep Holi is geen Houseparty
Titel: Protestbrief aan organisatie “Holi” Festival of Colours
“Naar aanleiding van Holi Festival of Colours dat jullie organiseren sturen wij, na eerdere brieven vorig jaar te hebben gestuurd zonder tegenreactie, jullie opnieuw een brief toe met klachten over de wijze waarop jullie het spirituele feest van Holi transformeren tot een House party.
Ons grootste bezwaar is dat jullie het evenement presenteren als een omarming van de Hindoecultuur, maar in essentie een minachting is van de Hindoecultuur. Waarom? Jullie negeren de essentie van Holi als een spiritueel en cultureel evenement dat gebonden is aan een traditie met een vast patroon.”

Klik hier om de volledige brief te lezen.

Datum: 4 juni 2015
Auteur: Mahesvari Autar
Titel: Niet-Hindoes mogen ook Holi vieren
“The reason for me to write this piece has to do with the outrage and even hostility against so called “white” organizations who also celebrate a form of ‘Holi’, calling it the ‘color festival’ or ‘color run’ or just Holi. I firmly believe that this “outrage” is a form of racism and an act to divide groups by the color of their skin and cultural background.
Klik hier om het hele artikel te lezen.

Datum: 5 juni 2015
Auteur: Actiegroep Holi is geen Houseparty
Titel: Antwoord aan Mahesvari Autar: Holi is geen Houseparty
“In de discussie over Holi zijn er altijd Hindostanen die het hardst roepen dat de vervalsing van de cultuur onze eigen schuld is en de witte organisaties steunen met argumenten en technieken die een overblijfsel zijn van het koloniaal verleden. Zo ook het artikel van Mahesvari Autar. Ze gebruikt zes technieken uit de kolonisatie van de geest.”
Klik hier om de volledige reactie te lezen.

Datum: 12 juni 2015
Auteur: Pandit Ashis Mathura
Titel: Holi in de zomer is een interessante ontwikkeling
“Hoewel wij Hindoes Holi vieren tijdens de lente, weten wij dat de gebeurtenissen uit de geschriften zich niet allemaal hebben afgespeeld tijdens deze periode. In het Hindoeïsme staat het principe of de spirituele boodschap hoger dan het ritueel. Het Hindoeïsme is voor het grootste deel van haar geschiedenis dynamisch geweest en heeft de tand des tijds doorstaan. Spirituele waarden staan boven culturele tradities die veranderlijk zijn en ook boven de tijd zelf. De boodschap van Holi in de lente is nog steeds van toepassing in de zomer, in de herfst en in de winter.”
Klik hier om het volledige artikel te lezen.

Datum: 29 juni 2015
Auteur: Pandit Surindre Tewarie
Titel: Pandit Surindre Tewarie over de Holi discussie: De kern van holi is spiritualiteit, poeder gooien is randaspect
“In de zomer hebben we andere feesten en rituelen, maar Holi is verbonden aan de lente. Wat dat betreft maken de organisaties die Holi in de zomer willen vieren, de spirituele boodschap kapot. De festivals zijn alleen maar show geworden en hebben niets met de inhoud te maken.”
Klik hier om het volledige interview te lezen.

Datum: 30 juni 2015
Auteur: Pandit Rawinder Pikaar
Titel: Gelijkheid betekent wederzijds respect: pandit Rawinder Pikaar over de Holi discussie
“Eén boodschap van Holi is de boodschap van gelijkheid en eenheid. Die kan je op ieder moment in het jaar uitdragen en dat gebeurt ook in vrijwel ieder gebedshuis. Die boodschap staat ook vastgelegd in onze grondwet. Maar wat de festivals doen is de boodschap gieten in een uiterlijke vorm die verbonden is met Holi. Waarom een festival verbinden aan een spirituele viering als dat festival op de kleuren na niets te maken heeft met Holi?”
Klik hier om het volledige interview te lezen.

Datum: 4 juli 2015
Auteur: Radj Bhondoe
Titel: Wij hebben geleerd om kansen te grijpen, maar niet zelf te creëren: voorzitter Hindu Forum Europe Radj Bhondoe over de Holi discussie
“Die minachting en vernedering staat bovendien niet op zichzelf, maar is onderdeel van een systeem van institutioneel racisme dat ook de Hindostaanse gemeenschap raakt. Ik moet mijn zoon vertellen dat uit onderzoek blijkt, dat hij minder kans heeft op een baan dan zijn blanke vrienden waarmee hij is opgegroeid, ondanks dat hij hier in Nederland is geboren en dezelfde opleiding heeft genoten. Dat is enorm pijnlijk als vader, maar wel de realiteit die ik hem moet meegeven. Die realiteit is verbonden met het gemak waarmee een blanke organisatie aan de haal gaat met een belangrijke Hindoe traditie en zich niks aantrekt van het protest dat wordt geuit vanuit onze gemeenschap. Beide gevallen raken de positie van gekleurde Nederlanders, waarbij de identiteit en cultuur van onze gemeenschap als minderwaardig wordt gezien ten opzichte van de westerse cultuur. Dat heeft direct invloed op de positie van onze kinderen, die hier geboren zijn, maar niet dezelfde kansen hebben als blanke kinderen. Daar moeten wij als gemeenschap over praten.”
Klik hier om het volledige interview te lezen.