Gezien 22 mei in het Bijlmerpark Theater
Tekst en regie : Devika Chotoe
Performer : Lakshmi Gajadien
Muziek: Dizzy Geetha
Met deze voorstelling in de vorm van een monoloog , maakt Devika haar debuut.
Dya, een jonge Hindostaanse vrouw staat bij de kist van haar overleden vader. Ze voert in haar hoofd en in haar hart een gesprek met hem over haar leven zonder vader. Ze worstelt met gevoelens van woede en verdriet die door haar heen gaan. Door een tante is ze op de hoogte gebracht van zijn dood. “Boi tor bapa uppar chal ghe” vertelt de tante telefonisch. Ze hekelt de familie die huilt en hem mooier maakt dan hij was. Over doden niets dan goeds. Ze vraagt zich af waarom hij zich nooit om haar bekommerd heeft. In haar woede verwijt ze hem”Pap was je er niet voor mij en vraagt ze aan hem, ik had je zo graag willen kennen, weten wie je bent, hoe de klank van je stem is. Er was niemand die me ‘s avonds laat veilig thuis bracht als ik slingerend van de wiet naar huis fietste. Pap ik ken je alleen van een paar vervaagde foto’s uit ons familiealbum”.
Ze beredeneert haar vaders toxisch gedrag vanuit een intergenerationeel trauma. De herdenking van 150 jaar immigratie van contractarbeiders, heeft iets bij haar losgemaakt. Door de verbinding te leggen met het leven tijdens contractarbeid zet ze tot nadenken over het doorgeven van trauma aan volgende generaties.
De armoede die generaties hebben meegemaakt, ook voor haar in Nederland als kind van een bijstandsmoeder. Armoede sijpelde altijd door in het leven dat ze leidden.
“Hoe ben je zo geworden papa, je bent toch niet zo geboren,ben je door het harde leven en armoede zo geworden papa”? Vraagt ze. Kon je niet praten met ons over wat je voelde, wat er in je omging?
De pijn van geen vader hebben in haar leven heeft ze altijd verdrongen. Ze kon niet voelen zegt ze. Is geweld een manier om je mannelijkheid te bewijzen? Om overwicht op de vrouw te houden. Zwijgen (moe banker )is voor vrouwen die toxisch gedrag van mannen ondergaan een manier om te overleven, te verdragen en escalatie te voorkomen. Worden vaders zo omdat ze de onzekerheden van leven in de diaspora niet aankunnen en de pijn verdringen van falend vaderschap?
In Dil Mein, vertelt Dya hoe ze naar haar vader kijkt. Het perspectief van de moeder is in het verhaal weggelaten. Je kunt wel iets proeven van de kritiek op de rol van de familie van de vader. Ze vertellen leugens over hem. Ze zegt ”maar ik hoor dicht bij mijn vader te zitten” en niet die tante’s en phoewa’s, als ze heen en weer wordt gesleurd tussen woede en toch iets van verbinding zoekt met hem. Hiermee impliciet verwijzend naar de rol en sociale druk die schoonfamilie soms kan uitoefenen binnen gezinsverhoudingen.
De monoloog maakt heel invoelbaar de woede van de dochter en tegelijkertijd het verlangen van een dochter naar een liefdevolle vader. Door zijn dood is dat moeilijke gesprek met hem aangaan onbereikbaar geworden. De rol van Dya wordt vertolkt door aanstormend talent Lakhsmi Gajadin. De muzikale begeleiding door multi-instumentalist Dizzy Geetha vertaald de emoties subliem in het stuk . Muzikaal meditatief creëert ze in een sfeer die je het gevoel geeft bij een crematie aanwezig te zijn. We hebben nog een lange weg te gaan als het gaat om het doorbreken van zwijgen over trauma’s en taboe’s binnen onze gezinnen. Devika Chotoe heeft de moed gehad dit zwijgen te doorbreken met deze tekst waarin een dochter verwoord wat het betekent om zonder vader op te groeien, vanwege zijn giftig masculien gedrag zoals ze het noemt.
Sitla Bonoo