In het jaar 2013 werd door de regering van Suriname de Nationale Commissie Herdenking Jubileumjaar van 140 jaar Hindostaanse Immigratie, 150 jaar Keti Koti en 160 jaar Chinese Immigratie ingesteld. Zij hadden de taak om deze 3 herdenkingen nationaal te etaleren met culturele manifestaties op nationaal vlak.
Kunstenaar Ranjan Akloe ontwierp in samenspraak met de Hindostaanse organisaties OHM en CUS het logo 140.
Ranjan Akloe: : “Ik weet niet meer hoe, maar op een gegeven moment had ik prodeo mijn diensten aangeboden aan de overkoepelende organisatie die de herdenking van 140 jaar Hindostaanse Immigratie zou aansturen. Ik maakte spontaan een concept logo met de gedachte dat elke organisatie dit zou kunnen gebruiken als uniform van eenheid, al zouden zij hun eigen activiteiten apart per doelgroep of wijk uitvoeren. Het logo moest de verbindende factor zijn van al de Hindostaanse organisaties en verenigingen. Als keywords kwamen bij mij op: 1873, de eerste boot Lalla Rookh; de gezamenlijke koesterende bron. Met feedback van prominenten van enkele organisaties schaafde ik het concept logo bij en ik presenteerde het aan de leden. Met blijdschap en trots werd het aangenomen voor gebruik.”
Ranjan : “Toen de Nationale Commissie Herdenking Jubileumjaar ontbonden werd, was er niet als zodanig behoefte meer voor de nationale herdenking 141 jaar Hindostaanse Immigratie. Ik maakte toch weer het logo van 140 actueel door het cijfer 0 te vervangen door de 1. Vond ik leuk. Verder bood ik ook aan om de basis logo aan te houden en elke jaar tot 149 dit aan te passen. Dit werd door de voorzitters van de overkoepelende organisaties goed bevonden. En zulks geschiedde. Het was voor mij ook een uitdaging dit te blijven doen met een goede uitbeelding van het immigratieverhaal en in proces. Zie aangehecht de uitleg over het (eerste) logo 140.
In 2014, bij herdenking 141 plaatste ik de 1 als de 3e mast.
In 2015, bij 142, de 2 als de zwaan (van Saraswatie).
In 2016, bij 143 werd de 3 afgeleid van het AUM teken.
In 2017, bij 144 werd de 4 gespiegeld als de achterzeil,
In 2018, bij 145 werd de 5 afgebeeld als een zeis, haswa.
In 2019, bij 146 werd de 6 afgebeeld als een pauw. Hier gebruikte ik een credo: Let’s do more, let’s show mór!
In 2020, bij 147 werd de 7 afgebeeld als een kubri, landbouwwerktuig.
In 2021, bij 148 werd de 8 afgeleid van een stuurwiel van schepen en de chakra van de vlag van India. Met de credo: We are connected!
Nu in 2022, bij 149 denk ik in termen van berusting. Het zij zo. We moeten blij zijn. Hoe dan ook. Muziek is een hele belangrijke aspect bij de Hindostaanse cultuur. Onze voorouders hebben de gevoelens voor muziek goed geplant. Zodoende heb ik de 9 afgebeeld als de F- of bassleutel.
Iedereen kent de G sleutel of de vioolsleutel, maar de bassleutel of F sleutel kent men nauwelijks. Hiermee wil ik aangeven dat wij dieper in onze geschiedenis, cultuur moeten graven om ons zelve meer waardering te geven. We HEBBEN alles in ons. En moeten happy zijn!
Ik dank de gemeenschap en de organisaties voor het vertrouwen in mij en ik stel voor dat de overheid van Suriname, met name directoraat Cultuur een nationale prijsvraag zou kunnen uitschrijven voor een nieuw ontwerp ivm Herdenking 150 jaar Hindostaanse Immigratie in 2023.
Zo kan een ieder gemotiveerd worden meer te gaan ontdekken over onze mooie verschillende roots die Suriname herbergt.
Suriname voorwaarts!
Ranjan Akloe